Maaltijdvervangers, gezond of toch niet?

Veel fabrikanten verkopen hun maaltijdvervangers als een product dat helpt bij het afvallen zonder honger te leiden. Gebruik een maaltijdvervanger en val af, zonder honger. Maar zijn maaltijdvervangers gezond?

WAT ZIJN MAALTIJDVERVANGERS?

Maaltijdvervangers zijn maaltijden die u kunt eten en/of drinken in plaats uw normale ontbijt, lunch of avondeten. Vaak bevatten de maaltijdvervangers minder calorieën dan wat u tijdens een normale maaltijd zou binnen krijgen. De maaltijdvervangers voldoen aan de aantal vitaminen en mineralen die u moet binnen krijgen.

Er zijn een aantal eisen waar een maaltijdvervanger aan moet voldoen:
Per maaltijd moet het product tussen de 200 en 400 kcal bevatten;
De maaltijd moet voor 30% voorzien zijn van de vitaminen en mineralen die voldoen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid;
Minimaal 75 gram eiwit per dag;
Minimaal 10 gram vezel per dag;
Minimaal 30 gram koolhydraten per dag;
Voldoende vitaminen en mineralen

Werkt een maaltijdvervanger om af te vallen?
Een maaltijdvervanger kan een goede manier zijn om snel kilo’s kwijt te raken. Het nadeel hiervan is, is zodra je weer gaat eten zoals je voorheen deed, komen de kilo’s allemaal net zo snel terug. Tijdens het eetpatroon dat je al volgde ben je ontevreden geworden met je lichaam en hebt gekozen om een maaltijdvervanger te gebruiken. Maar tijdens het gebruik van de maaltijdvervanger ben je zelf niet bezig geweest met het gezonder maken van je eetpatroon en verval je dus weer in je oude eetpatroon.

Daarnaast is het voor je lichaam niet bevorderlijk om in een korte tijd veel kilo’s te verliezen. Je lichaam kan hiervan in de stress raken en hierdoor kan je stofwisseling verlagen. Als je ervoor kiest om je maaltijden te vervangen, maar alsnog veel tussendoor blijft snacken, zullen de maaltijdvervangers ook minder goed werken. Omdat je meer calorieën binnenkrijgt dan wanneer je alleen de maaltijdshakes gebruikt. Dit gezegd te hebben zou ik je wel aanraden om tussen de maaltijdvervangers nog iets te eten, maar kies dan voor bijvoorbeeld groente of fruit.

Is een maaltijdvervanger gezond?
​Een nadeel met het vervangen van maaltijden is dat je veel minder groente en fruit binnen krijgt. Het is zo dat de maaltijden je voorzien van de vitaminen en mineralen die je moet binnenkrijgen op een dag, alleen mis je de voordelen die groente en fruit je bieden zoals de vezels. Als je ervoor kiest om je maaltijden te vervangen, zou het het beste zijn om 1 of 2 maaltijden te vervangen en de maaltijd die je niet vervangt te vullen met groente en fruit. Tussendoor is het ook belangrijk om genoeg groente en fruit te eten.

Maar wat werkt dan wel?
Als je ervoor kiest om af te vallen doe het dan op een verantwoorde manier, snel kilo’s verliezen kan, maar vaak zitten de verloren kilo’s er binnen een korte tijd ook weer aan. Daarnaast is het niet gezond voor je lichaam en is het beter om gewoon gezond te eten en minder calorieën te nuttigen. Kies ervoor om een gevarieerd en uitgebalanceerd voedingspatroon hebt. Waar je alle voedingsstoffen binnen krijgt en maar een klein calorietekort creëert.

Bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dieetvoeding.aspx
https://www.consumentenbond.nl/dieet/afvallen-met-shakes

Maaltijdvervangers: makkelijk afvallen of ongezonde keuze?

Fitheidstest

Een goede lichamelijke conditie houdt je fit en gezond. Middels onze fitheidstest kun je een indruk krijgen van jouw algehele conditie.






De fitheidstest is gratis en vrijblijvend, uw aanvraag wordt binnen 24 uur beantwoord.

Menu